شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس برنامه سازمان غذایی سازمان ملل می‌گوید هر روز حدود 18000 کودک به علت گرسنگی و سوءتغذیه می‌میرند و 850 میلیون نفر هر شب با شکم خالی به بستر می‌روند.

به گزارش آسوشیتدپرس جیمز موریس، رنیس" برنامه غذایی جهان" دانشجویان و جوانان، گروه‌های مذهبی، جامعه تجاری و دولت‌ها را فراخواند که در جنبشی جهانی برای تخفیف و ریشه‌کنی گرسنگی – به خصوص در کودکان- به هم بپیوندند.

موریس که در روز جمعه 17 فوریه (28 بهمن) در یک مصاحبه سخن می‌گفت، اظهار کرد در حالیکه درصد افرادی که گرسنه و دچار سو‌ءتغذیه هستند، از یک پنجم جمعیت جهان به یک ششم جمعیت جهان کاهش یافته است، شمار واقعی گرسنگان جهان هر سال 5 میلیون نفر، به علت افزایش کلی جمعیت، بالا می‌رود.

موریس که در ماه آوریل (اردیبهشت) پس از پنج سال خدمت به عنوان مدیر اجرایی "برنامه غذای جهانی"  مستقر در رم –بزرگترین سازمان کمک‌های انسان‌دوستانه- از این مقام کناره گرفت، گفت: "امروز 850 میلیون نفر در جهان گرسنه و دچار سوءتغذیه هستند و نیمی‌ از این افراد کودکند. در هر روز 18000 کودک به عات گرسنگی و سوء‌تغذیه  می‌میرند. چنین وضعیتی خجالت آور  است- کیفرخواستی هولنک از جهان در سال 2007، مسئله‌ای که همه ما باید برای حل آن تلاش کنیم."

به گفته موریس بزرگترین تعداد کودکان دچار سوءتغذیه در هند زندگی می‌کنند -بیش از 100 میلیون- و در رده بعدی چین با 40 میلیون کودک گرسنه قرار می‌گیرد.

در بقیه مناطق، حدود 100  میلیون کودک گرسنه در یقیه آسیا و 100 میلیون دیگر در آفریفا و حدود 30 میلیون هم در آمریکای لاتین زندگی می‌کنند.

در حالیکه جیمز موریس آماده می‌شود که ریاست برنامه غذای جهانی را ترک کند، به گفته او دو موضوع بیشترین نگرانی‌ها را برمی‌انگیزد، یکی شمار افزاینده افراد محروم و فقیر و دیگری شمار فزاینده فجایع طبیعی در سراسر جهان.

کد خبر 15969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز